Skip to content

Verrassingsweekend

09/05/2010

Vorige week was het dan zover; Na ruim een jaar wachten kwam ik er eindelijk achter wat het verrassingsweekendje weg was wat mijn moeder voor mij en mijn zussen geregeld had.
Op koninginnedag, vroeg in de ochtend, vertrokken we. Mijn zus haalden we in Houten op vanaf het station en van daaruit werd er een adres in Doetinchem in de TomTom gezet. Na best een lange rit, kwamen we daar aan, waarna mijn tweelingzus mij verder de weg wees. Op een bordje stond ‘Kasteel linksaf’ , ik dacht ‘ Nee, dat zal het nooit zijn. Vast een hotel daar in de buurt ofzo.’  Toch leidde mijn zus me richting het kasteel en zei dat ik daar moest parkeren. Wow, overnachten in een kasteel!

Met onze koffers liepen we de mooie oprijlaan op en belden aan bij het kasteel. We werden binnengelaten in een grote hal vol met beelden en schilderijen. We werden meegenomen naar een zitkamer, waar we koffie en thee kregen. Alweer zo’n mooie kamer vol schilderijen, kroonluchters en ouderwetse meubels.
Na de thee haastten we ons naar boven, benieuwd naar onze kamer. Mijn moeder was hier eerder geweest en had bewust voor ‘ de Witte Toren’  gekozen. Toen de deur van de kamer openging, snapte ik waarom. Een prachtige, grote kamer vol muur- en plafondbeschilderingen, bladgoud en mooie meubels. En, heel gaaf, een ronde torenkamer waar ik met mijn tweelingzus mocht slapen. Te gek!

De plannen voor het weekend waren al snel gesmeed: Genieten van de rust; lekker lezen, kletsen, wandelen en winkelen in Doetinchem. Alle maaltijden werden in het kasteel geserveerd. Heerlijke 3 gingen diners aan een lange tafel. Ik waande me in de tijd van ‘ The Other Boleyn girl’. De ene ruimte nog grootser ingericht dan de ander.
Dag 1 ging snel voorbij. We wandelden heerlijk door de kasteeltuin en in het bos eromheen. We lazen wat tijdschriften en kletsten heel wat bij. Helaas voor mij, was er alleen NL 1,2 en 3 op televisie en miste ik mijn favoriete X-Factor. Maar de gezelligheid maakte dat dat geen ramp was.

Op dag 2 werden we vroeg wakker van het zonnetje die in onze torenkamer scheen. Na een uitgebreid ontbijt ging ik met mijn boek in de ‘ voortuin’  zitten. Mijn zussen en moeder gingen experimenteren met een meditatiesessie, wat niks voor mij is. Ik genoot van het weer en de rust. Na ruim een uur kwamen ze, volledig onder de indruk, weer terug en wandelde ik wat met mijn tweelingzus rond. Na de lunch was het plan om naar Doetinchem te gaan. Met een paar minuten waren we in de binnenstad, maar na ruim drie kwartier gaven we het op; nergens was een parkeerplek te vinden. Ik bleef maar rondjes rijden en werd er niet vrolijker van. We besloten om te keren en richting Varsseveld te rijden. Een gehucht dichtbij het kasteel. En een gehucht was het; Op een Zeeman, een blokker, een boekenwinkel, een kruidvat en een speelgoedwinkel na waren er niet echt winkels te bekennen. Maar bij de boekenwinkel konden mijn moeder en ik wat leuks van onze boekenbonnen kopen. Bij de kruidvat kochten we een kop en schotel met verf erbij, die je zelf kon schilderen. Met het oog op de voorspelde regenachtige zondag, zodat we dan iets creatiefs te doen hadden. Gelukkig was er ook een gezellig kroegje waar we lekker wat konden drinken.
’s Avonds gingen we naar de Abdij, deze ligt 20 minuten van het kasteel af. Er wonen daar monniken en die hebben een aantal keer per dag een dienst. vooral mijn moeder is erg gecharmeerd van kerken en dergelijke. Wel indrukwekkend om zo’n oude monnik te zien lopen, zingen en bidden. Tijdens de wandeling nog wilde herten in het veld zien lopen, schattig!

De 3e dag, zondag, viel het weer nog hartstikke mee. 95% kans op regen was er gezegd, maar wij hadden af en toe wat regen. ’s Ochtends begonnen we aan onze kop en schotel. Gezellig kletsen, thee drinken en schilderen. Alle kopjes werden mooi, ieder in zijn eigen stijl. Vooral mijn oudste zus was helemaal in haar element.
’s Middags maakten we een mooie autotocht richting Bronckhorst, het kleinste stadje van Nederland. Prachtige oude gebouwen en een ouderwetse sfeer. Schattige toeristenwinkeltjes en het Charles Dickens museum. Een museum in het huis van een echt Dickens-fan. Een oudere man die zelf Scrooge op enge wijze naspeelt. Leuk tijdverdrijf tijdens de regen. Daarna gewandeld door het dorpje en wat kleine dingetjes gekocht. Moe van het wandelen dronken we een kop warme chocolademelk (Ja, in mei! moet niet gekker worden, we hadden het koud!) in een gezellig restaurant.
Terug in het kasteel aten we wat en beleefden we een gezellige en relaxte avond.
En toen zat het weekend er alweer op. Na het ontbijt vertrokken we en zetten we mijn tweelingzus op het station af. Toen reed ik met mijn moeder en zus naar Eindhoven, waar mijn zus woont. Haar zoontje werd die dag 2 jaar oud. Dat moest gevierd worden! Na daar gelunchd te hebben, gingen we weer naar huis.
Wat een heerlijk, gezellig en rustgevend weekend was dit!

No comments yet

Geef een reactie

